Avagy, mikor agyalod túl a dolgokat?

Milyen furcsák vagyunk mi emberek!

Annyi sokat gondolkodunk (némelyikünk túlon túl sokat):

Mi lesz, ha megbetegszek?

Mi lesz, ha nem lesz munkám?

Mi van akkor, ha elbukok, ha ez nekem nem sikerül?

Mi van, ha lezuhan a repülőgép?

Mi lesz, ha tényleg ideér a következő vírusvariáns?

Mi van, ha ezt gondolják rólam, vagy azt?

….és sorolhatnám a lehetőségeket.

Az esetek többségében olyan gondolatok foglalkoztatnak minket, amik soha nem következnek be. Mégis mennyi energiát elvisznek!

Felmérések szerint az aggodalmaink 90%-a alaptalan (olykor ez akár 99% is lehet).

Gondold csak végig, hány féle dolgon aggódtál a múltban, és hány jelentkezett valójában?

Epicurus görög filózófus szerint a legfontosabb az, hogy nyugodtan élj boldog életet.

Azt hiszem, ebben van valami. E nyugalom nélkül elveszhetünk a félelmeink és aggodalmaink tengerén.

Nem ez a cél, hanem az, hogy élvezhető legyen számunkra az élet.

Hogyan is befolyásolják a tested, az immunitásod a félelmek, aggodalmak? Hogyan tudod ezeket kontroll alatt tartani? Megtudhatod, ha jelentkezel nálam, ezzel a jeligével: „Félelem nélküli boldogság”, és részt veszel egy önismereti utazáson.

A gondolatokba, a gondolatok okozta félelmekbe való belebonyolódás eltorzítja az objektivitást, és nem mellesleg stresszhormonokat termel, aminek tudjuk, hogy egészségkárosító hatása is van.

Szóval, sokkal jobban járunk, ha megtanuljuk kordában tartani a gondolatainkat.

Mégis mit tehetünk, amikor érezzük, hogy befeszülünk?

  1. Vegyünk egy nagy levegőt! Érdemes a megnyugtató légzéstechnikát alkalmazni, és mikor sikerült ellazulni, egy más szemszögből megvizsgálni az adott szituációt/témát. Valójában mi váltotta ki az ideges reakciónkat?
  2.  Hangoljuk át a negatívat pozitívvá! Sok esetben, ahogy feljebb már említettem, a túlgondolást az eredményezi, hogy tartunk valamitől. Ezen akkor segíthetünk, ha nem azt képzeljük el, mi minden rossz dolog történhet, hanem azt, hogy mi minden ! Ilyenkor már a jó dolgok elképzelése is jó érzéseket kelt, és ezektől boldogabbak leszünk. Biztos vagyok benne, hogy hallottátok már, hogy ugyanannyi energiába kerül jó dolgokat elképzelni, mint rosszakat. Akkor hát miért ne jó dologba fektetnéd az energiáidat?
  3. Figyelemelterelés! Van, hogy nem vagyunk eléggé résen, hogy időben tegyünk a negatív gondolatok ellen, és érezzük, hogy a spirál húz lefelé minket. Ilyenkor nyilván már kicsit nehezebb csupán gondolati szinten a másik pólus felé irányítani az undok „rosszcsontokat” a fejünkben. Ilyenkor jöhet jól a zene csodálatos varázsa (csak nehogy melankólikus zenét kapcsolj)! Vagy jó megoldás a sport, endorfin (=boldogsághormon) termelő hatása! Egy séta a természetben! Egy vicces film! A lényeg, hogy tereld el a figyelmedet a túlgondolás, a félelmed témájáról!
  4. Változtasd meg a nézőpontodat! Képzeld el magad egy hónap múlva, vagy egy év múlva/10 év múlva! Mennyire lesz jelentősége annak a problémának, amin most rágódsz? Nagy valószínűséggel semennyire. Ettől aztán máris jobban érezheted magad!
  5. Tökéletes helyett elégedj meg az „elég jóval”! Sokan vagyunk ezen a bolygón, akik azért keveredünk bele a túlgondolás spiráljába, mert a tökéletességre hajtunk, pedig mennyire elég tud lenni, az is, ha „elég jók” vagyunk! (Nem véletlenül foglalkoztam már vele, külön blogbejegyzésben!)
  6. Nézzünk szembe a félelmünkkel! Sokszor azért félünk valamitől, mert a múltban már kapcsolódik hozzá egy kudarcélmény. Viszont, ha egyszer ezt legyőzzük azzal a hozzáállással, hogy minden új alkalom, amikor felmerül a félelem, egyúttal a lehetőség arra, hogy szembenézzünk vele, és sikerrel véghezvigyük, könnyen elérhetjük a félelem nélküli állapotot. Sőt akár új szenvedélyre, hobbira, elhivatottságra is lelhetünk!
  7. Szabályozzuk a „túlgondolás” idejét! Segíthet az is, ha megengeded magadnak a „túlgondolást” vagy az alapos átgondolást, de időkorlátot adsz magadnak, illetve tudatosan szabályozod. Hogy értem ezt? Adj magadnak 3 percet az alapos átgondolásra: Mivel állok szemben? Mi okozza a stresszt, az aggodalmat? Aztán, ha lejárt az idő, adj magadnak újabb 3 percet arra, hogy leírd, mire jutottál. Ha megvagy vele, tépd szét a papírt, és dobd a kukába! Aztán folytathatod a napodat, ha van időd ugorj a fenti 3. pontra!
  8. A jövőn aggódni időpocsékolás! Nem látunk a jövőbe, így értelmetlen dolog azon rágódni, mi lesz! Helyette élvezd az ITT és MOST lehetőségeit!
  9. Cselekedj! A túlgondolást eredményezheti a halogatás miatt kialakult frusztráció is. Erre pedig a legjobb megoldás, hogy azonnal teszel ellene. Megteszed, ami tőled telik, és máris örömöt, elégedettséget, boldogságot, büszkeséget érezhetsz!
  10. Légy hálás! Tedd szokássá, hogy hálával végiggondolod, mi mindennek örülhetsz, mi tölt el elégedettséggel, ha végignézel magadon, a környezeteden! Kiválóan indulhat a nap, ha eleve a pozitív dolgokra hangolod magad! Figyelem, e szokás kialakításához, nagy fokú tudatosságra van szükség, de működik!

Hidd el megéri kipróbálni! A saját utam taposva már tapasztalom, hogy bár olykor fülön csípek egy-egy „túltolt” gondolatot, de már könnyebben kitessékelem, hogy ne vigye feleslegesen az erőimet, ne vegye el a lényegről a fókuszom.

Hisz a lényeg a nyugalomban megélt boldog pillanatok halmaza.

Számodra mi a lényeg?

Ha nem tudod rendezni a gondolataidat, nem találod a fejedben kavargó kérdések és kételyek közepette a megfelelő választ, keress bátran, hogy megtaláld a vezérfonalat, hogy nyogodtan élhesd a boldog életedet!